تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1391

هرگاه مومنی به سوی نماز جمعه

 

حرکت کند،خداوند دلهره های

 

روز قیامت را برای او کاهش

 

داده و به سوی بهشت راهنماییش

 

می کند.



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه

اِضمَنوالى سِتّا مِن اَنفُسِكُم اَضمَن لَكُمُ الجَنَّةَ اُصدُقُوا اِذا حَدَّثتُم وَأوفُوا اِذا وَعَدتُم وَاَدُّوا اِذا ئتُمِنتُم وَاحفَظوا


فُروجَكُم وَغُضّوا اَبصارَكُم وَكُفّوا اَیدیَكُم؛


شش چیز را براى من ضمانت كنید تا من بهشت را براى شما ضمانت كنم، راستى در گفتار، وفاى


به عهد، بر گرداندن امانت، پاكدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست (از غیر حلال).



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه

 

     امام جمعه موقت شهر ستان سراوان

حجت الاسلام غلا مرضا نجفی رئیس دادگستری و امام جمعه موقت سراوان در خطبه های اول نماز جمعه همگان را به تقوای الهی ، تهذیب نفس که راه ماندگاری است تاکید  وسفارش نمودند ، و ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آ له (53 سال قبل از هجرت ) و روز اخلاق و مهرورزی و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام موسس مذ هب جعفری ( 83ه.ق) را به نماز گزاران و مسلمان تبر یک و تهنیت عرض نمودند .ایشان با اشاره به آیات قرآنی و روایات فر مودند : پروردگار متعال در خصوص پیا مبر عظیم الشان (ص)در قرآن در سوره توبه در آیه 128 می فر مایند : ما پیغمبری از خود شما ، برای شما فر ستادیم یعنی اینکه ار تباط پیغمبر عزیز اسلام (ص) با مردم است ، به طوری که پاره ای از جان مردم ، در شکل جا معه ظا هر شده ، و پیغمبر اکرم (ص) آ ینه تمام نمای تک تک احاد جامعه اسلامی است ، و پیغمبر از خود شما است .

ایشان فر مودند : تحر یک عواطف مردم و احسا سات مردم گاها"اثرت منفی در جامعه می گذارد و یک سنت غلطی بعضا"ایجاد می کند مبنی بر اینکه عده ای  از مسلمانان بدون مراجعه به قانون عده ای دیگر از مسلمانان را با سلاح می کشند و قتل انجام می دهند و آبروی خودشان و فرد دیگر را در جامعه می ریزند و یا اینکه بدون هیچ دلیلی تهمت می زند و یا سرقت  اموال مردم را می برند . بنابر این اینگونه موارد نوعی از دغدغه پیا مبر اسلام (ص) است که باید همگان از آن جدا" دوری نمایند . و تا زما نیکه زنده هستیم با ید رفتار و کردار مان  ، مدارا باشد از اعضای بدن   صیا نت داشته باشیم آداب و رفتارهای اسلامی را در جامعه رواج دهیم .

ایشان فر مودند : 12 بهمن مصادف است با 19 ربیع الاول بازگشت حضرت امام خمینی (ره) یه ایران در سال 1357 آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی که از دهه فجر  آ ینه ای است که خورشید اسلام در آن در خشید ، دهه فجر و طلوع فجر انقلاب است . و در دهه فجر و هفته وحدت حضوریک پار چگی  احاد مردم در تمام صحنه ها و اقضاء نقاط را لازم و ضروری دانستند وی تا کید کرد ما باید با الفاظ وحدت آ فرین با احاد مر د م رفتار و صحبت کنیم و کسانیکه در هر لباسی و دارای تریبون هستند این مورد را دقت و رعا یت نمایند .  ایشان فر مودند : دشمنان ما با ابزار های مختلف و ذره بین دنبال ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند که ما باید هوشیار و توطئه ها را حنثی نمائیم .

غلامرضا نجفی فر مودند :معارف اسلامی و دینی ما اهل تشیع و تسنن توحید ، نبوت ، معاد ، نماز ، روزه ، حج یکی است ،  منتهی دشمنان با تر فند های مختلف دنبال  ایجاد تفرقه هستند که هوشیاری همه مسلما نان لازم و ضروری است .

حضرت امام جعفربن محمد الصادق (ع) در روز هفدهم ربیع الاول سال 83 (ه.ق) در مد ینه دیده به جهان گشود و پدر ارجمندش امام محمد با قر (ع) می باشد آن حضرت 65 سال زندگی کرد و دوره اما متش 34 سال بود .

                                                                                جمعه 6/بهمن 91

                                                                            مصادف با 13 ربیع الاول



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391

    الإتیانُ  إلَى  الجُمُعَةِ  زیارَةٌ  وجَمالٌ؛

  

                 حضور در نماز جمعه هم


                  زیارت است و هم زیبایى .




ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391
اقامه نماز علاوه بر تاثیراتی که بر روح و جان انسان دارد بر سلامتی انسان نیز تاثیر دارد که البته تاکنون در این حد کشف شده و قطعا تاثیرات نماز بیش از این حرف‎هاست.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات علمی نشان می‌دهد، خواندن نماز صبح،‌ بهترین شیوه‌ برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی است. بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی مؤسسه‌ قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانه‌روز‌، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. این تحقیقات نشان می‌دهد اگر فردی به مدت طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقیقه كاهش می‌یابد كه این امر، منجر به كندی گردش خون در سرخرگ‌ها و سرانجام، انسداد رگ‌ها شده و حملات قلبی عروقی را به‌ دنبال خواهد داشت.

این تحقیق همچنین بر ضرورت حداقل پانزده دقیقه تحرك بدنی پس از چند ساعت خواب تأكید می‌كند. در نتایج این تحقیق با بیان این كه ادای نماز صبح برای این امر كافی است، به سلامت قلبی مسلمانانی كه صبح زود بیدار شده و برای انجام فریضه‌ نماز به مسجد می‌روند، اشاره شده و آمده است: اگر این عمل در مسجد و یا به ‌صورت گروهی انجام شود، نتیجه‌ بهتری خواهد داشت
.


ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1391

 مقام معظم رهبری : 


  نماز جمعه است که دلها را محکم و ایمانها را قوی می کند.

ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
 رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر كشور در همایش بزرگ سبك زندگی اسلامی، گفت: سبك زندگی اسلامی به سبب اینكه با همه مسائل زندگی همخوانی دارد انسان را به آرامش، سعادت و نیكبختی می‌رساند. 

حجت‌الاسلام رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر كشور در همایش بزرگ سبك زندگی اسلامی كه روز پنجشنبه، 28 دی‌ماه در شهرستان زاهدان برگزار شد بیان كرد: سبك زندگی اسلامی به سبب اینكه با همه مسائل زندگی همخوانی دارد انسان را به آرامش، سعادت و نیكبختی می‌رساند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر كشور در ادامه افزود: فرهنگ غرب مهاجم و عریان است و هیچ یك از مبانی انسانی را رعایت نمی‌كند، اما در اسلام حد و مرزها مشخص و ارزش و احترام انسان كاملاً رعایت می‌شود.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار كرد: امروز یكی از عمده مشكلات خانواده‌ها، شبكه‌های ماهواره‌ای شده است به‌طوری كه هر روز یك نیاز جدید و كاذب به وجود می‌آورند و آرامش را از زندگی بشر می‌گیرند.

وی افزود: اگر در گذشته این همه تجهیزات و پیشرفت نبود اما آرامش وجود داشت، امروز آرامش انسان‌ها به خاطر آسایش‌شان نابود شده است.

وی همچنین اظهار كرد: بسیاری از مشكلات موجود انسان‌ها به این سبب است كه سبك زندگی درستی انتخاب نكرده‌اند، در حالی كه دین مبین اسلام برای آرامش بشر بوجود آمده است و پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، رسول رحمت و مرحمت هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه كشور تأكید كرد: اسلام ناب محمدی(ص) هندسه زندگی مسلمانان را بر مبنای اصول خاصی شكل می‌دهد كه عبودیت الهی، كرامت انسان‌ها، اخلاق و پویایی از جمله این اصول است.

تقوی در پایان بیان كرد: دشمنان اسلام همواره در صدد نابودی مسلمانان آن هم به دست خودشان و با ترویج اسلام آمریكایی هستند، به‌گونه‌ای كه از مدت‌ها پیش، عده‌ای مسلمان‌نما از كشورهای مختلف را گرد هم جمع كرده‌اند و هر از گاهی آنان را به یكی از كشورها اعزام می‌كنند تا مسلمانان را قتل عام كنند.


ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
تاریخ : شنبه 30 دی 1391


 

بمنا سبت شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام  


 امشب  مورخه  91/10/30  بعد از نماز مغرب و عشا ء مراسمی به


همین منظور ، در مسجد جامع علی بن ابیطا لب (ع) برگزار


می گردد ، لذا از عموم مومنین در این مکان مقدس دعوت


بعمل می آ ید .



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه

      امام جمعه شهر ستان  سراوان :

حجت الاسلام غلامر ضا دهقان در ابتدای خطبه ها نمازگزاران را به رعا یت تقوای الهی و تر ک محرمات و پا  یبندی به ارزشهای اخلاقی ،دعوت نمودند و با اشاره به ایات قرآ نی و روایات  به رسالت پیا مبر اکرم (ص) پرداختند و در مورد ماه ربیع الاول فر مودند : ماه ربیع الاول سو مین ماه از ماههای قمری و از ماه های فر خنده مسلما نان به حساب می آ ید ، و حادثه مهم و تاریخی آن لیله المبیت ، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آ له از مکه به مد ینه می باشد  و ولادت خجسته آن حضرت و امام جعفر صادق علیه السلام ، ازدواج خجسته شان با حضرت خد یجه علیها السلام آ غاز امامت امام مهدی (عج) می باشد .

ایشان با اشاره از ایات قرآن فر مودند : می دانید خداوند ز نده می کند زمین را بعد از آ نکه می میراد مانند این که در فصل زمستان اکثر در ختان سرد و خشک و بدون برگ می شوند و در فضل  بها ر زمین زنده و درختان پر از  برک و شکو فه می شوند  و امام صادق (ع) می فر مایند : خداوند زنده می کند به سبب قا ئم (عج) بعد از آنکه می میراند ، یعنی زمینی که کفر فرا گر فته با شد به واسطه امام زمان (عج) زنده می نماید .و در نهج البلاغه آ مام علی (ع) نو ید و بشارت می دهد که : را ستی که او زره و سپر حکمت است ، با داشتن دین و آ ئین عصمت از گنا هان مصون می باشد . و آرزوی امام زمان (عج ) همین حکمت است ودر مورد یاران امام عصر ( عج) می فر ماید : آنکه امام زمان ظهور نماید ، یارانش همچون ابری گردش آ یند و او را همراهی نمایند . سبب خلقت و دستاو یز هستی و آ فتاب فروزان ادیان الهی است و اخرین فر ستاده حق به سوی بشر است و شیشه کفر شکسته و قد ومش مبارک پیام آور صلح و دوستی است .

در خطبه دوم یکم بهمن ماه 8 ربیع الاول سا لروز  شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) ( 260 ه. ق) را  به محبان اهل بیت تسلیت عر ض نمودند و فر مودند : امام حسن عسگری 28 سا ل بیشتر عمر نکردند آن حضرت با بیانان و راهنمایی که به امت داشتند در قلب مردم جای گر فتند لذا این موقعیت و جا یگاه را در دستگاه خلافت و حا کمان و قت نمی توانستند تحمل کنند و در نها یت با سم وی را مسموم کردند . و از جمله آ ثار این امام تفسیر قرآن کریم است که سخنان آن حضرت بحث تواضع و فر وتنی است و یکی  از نشانه های تواضع پیشدستی در سلام کردن و فر و تنی در پا یین مجلس نشستن بود و فر مودند  :هر کس در پا یین مجلس خشنود شود فر شتگان و خداوند بر او استغفار کنند تا زما نیکه از آن مجلس بلند شود . و مورد بعدی دوست داشتن نیکان ، برای نیکان ثواب است و دشمنی با نیکان برای بدان جز ظلت و خواری نخواهد داشت .

دو شنبه 2 بهمن 9 ربیع الاول سا لروز آ غاز اما مت عصر که هم اکنون در عصر غیبت هستیم و در چنین موقعیتی در گر فتا ریها مراجعه کنیم  به روایات و احا دیث .

12 ربیع الاول به عنوان ولادت نبی مکرم اسلام پیا مبر اکرم (ص) نامگذاری شده است و 17 ربیع الاول را شیعیان ولادت پیا مبر (ص) می دانند که 12 تا 17 را بعنوان هفته وحدت نا مگذاری شده است .

پیا مبر اکرم (ص) مسلما نان را از تفر قه به شدت نهی می نماید و در جهت حفظ وحدت و تلاش های می نمودند . برای ایجاد وحدت بین امت های مسلمین  تا کید داشتند و در این رابطه امام خمینی (ره) برای وحدت این هفته وحدت را عنوان نمودند و یکی از نهادهای وحدت تشکیل حکومت اسلامی بود که خود این مورد ایجاد وحدت اسلامی در کشور است و دیگر نهاد های وحدت ، اعلام روز جها نی قدس است و برای همه مسلمانان جهان است ، و بر پایی نماز جمعه یکی دیگر از نهاد های مهم وحدت است که هم برادران شیعه  و سنی در این روز بر پا می شود . و احیای حج و برائت از مشر کین یکی دیگر از نمادهای وحدت است ولی متا سفانه عر بستان سعودی آن را قبول ندارد و چه بسا بسیاری از کشورهای مسلمان آنرا قبول دارند و هر ساله بر گزار می نمایند و دستور به کشتن سلمان رشدی یکی دیگر از کار های امام خمینی (ره) است . خطیب جمعه فر مودند : از توصیه های مقام معظم رهبری حضور همه احاد مردم به پای صندوق های رای است و با رای خود سر نوشت کشور خور را تعیین و مشتی به دهان دشمنان است و این هم نوعی از نماد های وحدت اسلامی است .لذا 12 تا 17 ربیع الاول را بعنوان هفته وحدت به کلیه مسلمانا ن تبریک عرض می نماییم .

در خاتمه ایشان در خصوص نماز جمعه فر مودند : یکی از اولین کار هایی که بعد از پیروزی انقلاب به دستور امام خمینی (ره) نصب ائمه جمعه بود که به اذن ایشان و سپس مقام معظم رهبری انجام گرفت و نماز جمعه راه انبیاء را دنبال می کنند  کاری عبادی وسیاسی و نوعی وحدت ذکر نمودند   ایشان از اعضای ستاد نماز جمعه سراوان که در همایش بزرگ ائمه جمعه و اعضاهای ستاد های نماز جمعه که با حضور حجت  الاسلام تقوی ، رئیس شورای سیاسیتگذاری ائمه جمعه کشور  در مر کز استان سیستان و بلوچستان بر گزار شد تشکر نمودند و فر مودند : اعضا های ستاد های نماز جمعه بدون هیچ گونه چشم داشتی تلاش و همکاری دارند که لازم است همگان در این راه الهی آ نان را همراهی نمایند .

                                                                             و السلام جمعه 29 / دی 1391

                                                                             مصادف با 6 ربیع الاول 



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
تاریخ : پنجشنبه 28 دی 1391

خداوند در سوره جمعه می فرماید:«یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِى لِلصلَوةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ

ذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِكُمْ خَیرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(جمعه9) فَإِذَا قُضِیَتِ الصلَوةُ فَانتَشِرُوا فى الأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِن فَضلِ اللَّهِ

وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیراً لَّعَلَّكمْ تُفْلِحُونَ(جمعه10): اى كسانى كه ایمان آورده اید ! هنگامى كه براى نماز روز جمعه

اذان گفته مى شود به سوى ذكر خدا بشتابید ، و خرید و فروش را رها كنید كه این براى شما بهتر است اگر

مى دانستید . و هنگامى كه نماز پایان گرفت شما آزادید در زمین پراكنده شوید و از فضل الهى طلب كنید ، و

خدا را بسیار یاد نمائید تا رستگار شوید .




ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
حاج آقای تقوی مبنای انتقادات ائمه جمعه كشور از دولت و وضعیت اقتصادی برچه اساسی است؟

ائمه جمعه یعنی نباید از كسی انتقاد كنند؟ تمامی كسانی كه كار می كنند و تمام مدیران همه اینها مقدسند؟ كسی نباید از اینها انتقاد كند؟ چه كسی گفته نباید انتقاد كرد؟ ائمه جمعه باید انتقاد كنند. ما سیاستی كه از طرف رهبری داریم نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه است. این سیاست ماست. نقد منصفانه داریم دفاع واقع بینانه هم داریم. ائمه جمعه نباید درد های مردم را كه در جامعه وجود دارد بگویند؟ چه كسی گفته نباید بگویید؟ خود دولت می گوید نگویید؟ چه كسی گفته؟ همه كه می گویند انتقاد كنید. یعنی همه معصومند؟ چه كسی گفته نباید از ضعف ها انتقاد كرد؟ آن هم نماز جمعه كه نهادی مردمی است. نمازی است كه باید بر اساس سیاست های رهبری حركت كند و وابسته به حزب و گروهی نیست.



حاج آقای تقوی سرفصلی از سوی این شورا برای خطبای نماز جمعه مشخص می شود كه در خطبه های نمازجمعه چه مسائلی را مطرح كنند؟

نه. ما در نمازجمعه ودر شورای سیاستگذاری یا خود بنده كه مسوول هستم هرگز به امام جمعه یی نگفته ایم چی بگو چی نگو. اگر یك امام جمعه یی آمد و گفت كه شما چنین چیزی را گفتی ما همه حرف هایمان را پس می گیریم. منتها ما اینجا موظفیم كه ائمه جمعه را به لحاظ خبر و اخباری كه در اختیار داریم پشتیبانی بكنیم. ما بولتن، مجلات وگزارش هایی داریم كه منتشر می كنیم. اینها همه در خدمت ائمه جمعه است. اما امام جمعه ها هر كدام خودشان می دانند كه از این اطلاعات و گزارش ها استفاده بكنند یا نكنند. اما امام جمعه یی كه فرض كنید در زهك زابل امام جمعه است و دسترسی به بخشی از اطلاعات و اخبار ندارد یقینا ما اینها را از طریق سایت، مجلات، بولتن های سیاسی ای كه داریم پشتیبانی می كنیم. این وظیفه ما است كه بتوانیم اینها را از لحاظ سیاسی و اطلاعات سیاسی تغذیه كنیم. مثلافرض كنید بحث سوریه و مصر یا مناسبت 9 دی است. این اطلاعات و مسائل را برای امام جمعه ها می فرستیم. اینها اگر خواستند استفاده می كنند و اگر نخواستند كه استفاده نمی كنند و كسی هم ائمه جمعه را به خاطر اینكه از این اطلاعات استفاده نكرده مورد مواخذه قرار نمی دهد. ائمه جمعه در این زمینه آزادند.



این بولتن خبری كه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تهیه می كند چندی پیش از سوی رسانه منتسب به دولت مورد هجمه و انتقاد قرار گرفت.

آنها هیچ چیز نمی دانستند. مثلامجلات و بولتن و گزارش های ما را می گفتند كه شما به ائمه جمعه گفتید چه چیز بگویند. گفتیم ما نگفتیم اینها را بگویند. گفتند پس چرا حرف های ائمه جمعه یكسان است؟ خب وقتی نهم دی باشد، هفته وحدت باشد همه اینها می آیند و از وحدت صحبت می كنند. اگر ایام عاشورا باشد مردم از ائمه جمعه توقع دارند كه درباره عاشورا صحبت كنند. باید مسائل روز را، مسائل تاریخی را كه در آن روز و هفته واقع شده است ائمه جمعه بگویند. خب اینها را می گویند. اینها هم فكر می كنند كه ما به آنها گفته ایم كه چون هفته وحدت است اینها درباره وحدت صحبت كنند و وقتی ائمه جمعه درباره وحدت صحبت می كنند پس در نتیجه ما گفته ایم كه درباره وحدت صحبت كنند، نه این گونه نیست، ما به كسی چیزی نگفته ایم. روز درختكاری است خب درباره درختكاری و محیط زیست و اینها صحبت می كنند این دلیل می شود كه ما به آنها گفته باشیم درباره درختكاری حرف بزنند؟ ائمه جمعه هر كدام شان بر اساس اطلاعات و ذوق خودشان درباره مناسبت ها حرف می زنند. این خط دادن به ائمه جمعه نیست.



آقای تقوی شائبه یی كه برای حامیان دولت ایجاد شده بود این مساله بود كه شباهت های گفتاری ائمه جمعه درباره انتقاد از مسائل سیاسی و اقتصادی طراحی شده از سوی یك اتاق فكری است كه درون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است و برای انتقاد از دولت برنامه ریزی می كند.

این اشتباه این آقایون بوده. اصلااینطور نیست. ائمه جمعه اخبار وتحلیل ها را گوش می دهند. ائمه جمعه جزو این جامعه هستند. در این جامعه زندگی می كنند. مسائل را می بینند و اگر مساله یی باشد در سخنرانی هایشان بازتاب می دهند. ما هیچگاه به ائمه جمعه نمی گوییم چه چیزی بگویند و چه چیزی نگویند. ما از همان آقایی كه در روزنامه ایران این چیزها را نوشت شكایت كرده ایم. در دادگاه پرونده اینها مطرح است. ائمه جمعه شان شان بالاتر از این حرف ها است كه ما بخواهیم یك چیزی به آنها بگوییم كه آن را از تریبون نماز جمعه بگویند. اینها همه چهره های فاضل، عالم وفرهیخته یی هستند كه در حال خدمتند.

ائمه جمعه محور فعالیت های فرهنگی شهرها و مناطق خودشان هستند. خودشان صاحب نظرند. مثلابه آقای شبستری در تبریز یا به آقای جزایری در اهواز ما می آییم و می گوییم آقاجان بیا و این هفته این حرف ها را بزن؟ كسانی كه این حرف ها را می زنند یا مسائل را نمی دانند و آگاه نیستند یا روی اغراض سیاسی این حرف ها را مطرح می كنند. مدیریت ما در حوزه نماز جمعه اصلاچنین مدیریتی نیست.



از چه كارشناسانی برای تهیه بولتن های خبری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استفاده می كنید؟

از افراد متدین، از معاونین مان، از اساتید دانشگاه و از خود ائمه جمعه.



مشخصا چه كسانی؟

تعداد مختلفی هستند كه استفاده می كنیم. از بعضی از دستگاه ها. مثلایك مطلبی را درباره امنیت ملی نیاز داریم كه به شورای عالی امنیت ملی می گوییم اگر مطلبی هست در اختیار ما بگذارید یا فرض كنید درباره سلامت و بهداشت ما اطلاعاتمان را ممكن است از وزارت بهداشت و درمان بگیریم. بعضی وقت ها هم خود دستگاه ها می آیند و می گویند این اطلاعات را به دست ائمه جمعه برسانید تا در خطبه ها مطرح بكنند. ما البته نمی گوییم اما اطلاعات شان را می رسانیم.



تا به حال مواردی را داشته اید كه برای مثال وزارت اطلاعات یا دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اطلاعات خاصی را در اختیار شما گذاشته باشند؟

یعنی اینكه یك سری اطلاعات بدهند و بگویند كه بگویید؟ نه. ابدا






خودتان الان این مساله را گفتید.

نه، همه اخبارشان در اختیار ما هست. یعنی همه بولتن ها و خبرهایشان را به صورت مرتب در بخش سیاسی ما می فرستند. ممكن است ما از بخش هایی از این اخبار استفاده كنیم اما همه اینها در نماز جمعه و مجامع عمومی مطرح نمی شود.



یعنی بولتن های نهادهای خاص در اختیار ستاد نماز جمعه قرار می گیرد؟

بله، ما از اخبار كشوری استفاده می كنیم. ما یك نهاد تاثیر گذاریم. 700 امام جمعه داریم. نهادها هم دل شان می خواهد كه ما با آنها همكاری و همراهی داشته باشیم كه البته این همكاری را داریم. ما برای كمك به مجریان و مدیران و خدمتگزاران بستر را در فضای عمومی اجازه داریم آماده كنیم تا مجریان بهتر به مردم خدمت برسانند. ما در جهت وحدت جامعه صحبت و حركت می كنیم كه مسوولان دغدغه اختلاف و درگیری را نداشته باشند و ما این را خدمت و كمك به جامعه می دانیم. بله ما از نیروهای امنیتی كه پاسدار امنیت هستند سعی می كنیم در ابعاد مردمی حمایت كنیم. ما از نظام دفاع می كنیم. ما با همه اینها ارتباط خوبی داریم. این نظر مقام معظم رهبری است. ما نظام را یك نظام الهی می دانیم و با همه وجودمان از این نظام و همه بخش هایش حمایت می كنیم. همه خدمتگزاران را تشویق می كنیم و لذا این را وظیفه خودمان می دانیم. اگر در یك شهر یا استان اختلاف باشد كه استاندار و فرماندار نمی تواند به اختلافات مردم برسد، ائمه جمعه به این مسائل رسیدگی می كنند. حتی بعضی درگیری ها كه به وجود می آید امام جمعه می رود وسط و پا درمیانی می كند و آن اختلاف را حل می كند تا مسوولان بتوانند به خدمت رسانی خودشان ادامه دهند.



رابطه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با دولت در چه وضعیتی است؟

خوب است. ما با دولت مشكلی نداریم. دولت، مجلس، قوه قضاییه از اركان نظام هستند. ما همان سیاست هایی كه مقام معظم رهبری مشخص می كنند را به دلیل اینكه یك نهاد زیرمجموعه رهبری هستیم دنبال می كنیم و وظیفه داریم این كار را بكنیم. هر سیاستی كه مقام معظم رهبری اتخاذ كنند، هر تعاملی كه حضرت آقا با دولت و نهادها دارند ما موظفیم همان سیاست ها را دنبال كنیم. ائمه جمعه سیاست های ایشان را در نماز جمعه دنبال می كنند. نماز جمعه یك نماز زندگی ساز است. یك عبادت مجرد از جامعه نیست. نماز جمعه نماز جمع است. نمازی است كه با جمع خوانده می شود. نماز جمعه حلقه بین محوریت نظام یعنی رهبری نظام و مردم است. نماز جمعه و ائمه جمعه از یك طرف صحبت مردم را به مسوولان می رسانند و از طرف دیگر سیاست های رهبری را به مردم ابلاغ می كنند. اینها مسائلی است كه نماز جمعه دنبال می كند و كاركردهای نماز جمعه یی این است كه مردم را آگاه كند و مردم را در صحنه نگه دارد و به مردم امید بدهند.



ما می خواستیم بدانیم ستاد نماز جمعه به عنوان متولی ائمه جمعه سراسر كشور چه تلاشی را برای بازگشت آیت الله هاشمی كه جزو قدیمی ترین خطبای نماز جمعه تهران بودند داشته است؟

امام جمعه تهران شخص مقام معظم رهبری است. فرد دیگری امام جمعه اصلی تهران نیست. اینها امام جمعه موقت هستند و كمك به امام جمعه اصلی می كنند. ائمه جمعه موقت با ما نیستند. امام جمعه شهرها هم همینطوراست. اگر امام جمعه موقت نیاید ما به امام جمعه اصلی نمی گوییم كه این چرا نیامده و نمی گوییم كه باید بیاید یا نباید بیاید. ما با ائمه جمعه اصلی كار می كنیم. امام موقت امام جمعه اصلی نیست. امام جمعه موقت وقتی كه امام جمعه اصلی نیست می آید و كمك می كند.



حاج آقای تقوی بودجه ستاد نماز جمعه چقدر است؟




با بودجه ما چیكار دارید؟ با حقوق و شهریه یی كه ائمه جمعه از مقام معظم رهبری می گیرند امورات را می گذرانیم.



یعنی بودجه دولتی ندارید یا بودجه یی كه از طرف رهبری مد نظر قرار گرفته شده باشد؟

البته دولت یك كمك هایی را به ساخت و ساز مصلی ها می كند كه آن هم با مصوبه مجلس صورت می گیرد. البته این بودجه خیلی كم است. می دانید كه مصلی سازی كار وسیعی است كه نیاز به مبالغ بالایی دارد.



هزینه امور جاریه ستاد چگونه تامین می شود؟

ما از نهاد رهبری بودجه می گیریم.



مبلغ این بودجه چقدر است؟

رقم را نمی توانم بگویم اما رقم بالایی نیست. دقیق هم یادم نیست اما رقم بسیار نازلی است. شاید اگر بگویم شما بگویید دارید خلاف واقع می گویید. ما 700 شهر را با 40 كارمند اداره می كنیم. ما در هفتصد شهر امام جمعه داریم. بیش از 32 هزار نفر كارمند ستادی داریم كه اینها همه افتخاری هستند و با این وضعیت در حال مدیریت كردن كار هستیم. اكثر این 40 نفر هم كارمند خدماتی هستند. بیش از 200 مصلی در دست ساخت داریم كه امیدواریم زودتر این مصلی ها ساخته شود تا سقفی برای نمازگزاران ایجاد شود و از سرما و گرما در امان باشند.



روزنامه اعتماد، شماره 2593 به تاریخ 26/10/91، صفحه 2 (سیاست)

ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
  گروه اندیشه: امام جمعه و رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سراوان گفت: حضرت محمد مصطفی(ص)، برترین پیامبران، والاترین انسان‌ها و دگرگون‌‌سازترین چهره تاریخ بشر است.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه و رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سراوان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه سیستان و بلوچستان، اظهار كرد: حضرت محمد مصطفی(ص)، برترین پیامبران، والاترین انسان‌ها و دگرگون‌‌سازترین چهره تاریخ بشر است.

امام جمعه و رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سراوان افزود: اخلاق نیكو و برخورد مهربان آن حضرت یكی از دلایل مهم پیشرفت اسلام و جذب مردم به دین اسلام بود، لذا شناخت سیره و روش پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) از ضروری‌ترین شناخت‌های انسانی و اسلامی است.

دهقان همچنین بیان كرد: نبی مكرم اسلام(ص) شگرف‌ترین تحوّل تاریخی را پدید آورد و مكتب او كارآمدترین آیین خدایی است، كسی كه توانمندترین فرهنگ راه‌آموز تاریخ را ارائه كرد، قطعاً شناخت عظمت وجودی آن اسوه شایسته و مكتب او كه بسنده برای همه نیازهای حیاتی بشر است، ضرورت دینی، فكری و فرهنگی دارد.

وی خاطرنشان كرد: حضرت محمد(ص) مظهر انسانی كامل بود كه مكارم اخلاقی را به گونه‌ای اعجاب‌انگیز گسترش داد، در خود عالیترین صفات انسانی را جای داده و آن‌ها را در صحنه زندگی تجسم بخشید.

حجت‌الاسلام دهقان در پایان تصریح كرد: مطالعه و پژوهش در عمق زندگی آن حضرت می‌تواند در رفتار ما تأثیرگذار باشد، ولی نباید فقط به خواندن اكتفا كنیم بلكه باید این خصلت‌های نیكو را همواره مد نظر خود قرار دهیم كه الگوپذیری از رفتار آن حضرت ما را بسوی سعادت در زندگی هدایت می‌كند.


ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
- معنای واقعی غیبت
حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

أَتَدرونَ مَا الغیبَةُ؟ قالوا: اَللّه وَرَسولُهُ أَعلَمُ، قالَ: ذِكرُكَ أَخاكَ بِما یَكرَهُ قیلَ: أَرَأَیتَ إِن كانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ: إِن كانَ فیهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتُهُ وَإِن لَم یَكُن فیهِ ما تَقولُ فَقَد بَهَتَّهُ؛

آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض كردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این كه از برادرت چیزى بگویى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش كرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى.






(الترغیب و الترهیب، ج3، ص515، ح31)
2- غیبت و پذیرفته نشدن نماز و روزه
حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم یَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَلاصیامَهُ أَربَعینَ یَوما وَلَیلَةً إِلاّ أَن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛

هر كس از مرد یا زن مسلمانى غیبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد.
(بحارالأنوار، ج75، ص 258، ح53)
3- کفاره غیبت

حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

كَفّارَةُ الاِغتیابِ أَن تَستَغفِرَ لِمَنِ اغتَبتَهُ؛


كفّاره غیبت این است كه براى شخصى كه از او غیبت كرده اى، آمرزش بطلبى.

(امالى طوسى، ص 192)
4- وظیفه فرد در جمع غیبت کننده
حضرت محمد صلى الله علیه و آله:


إِذا وُقِعَ فِى الرَّجُلِ وَأَنتَ فى مَلأٍَ، فَكُن لِلرَّجُلِ ناصِرا وَلِلقَومِ زاجِرا وَقَمُ عَنهُم؛

اگر در میان جمعى بودى و از كسى غیبت شد، او را یارى كن و آن جمع را از غیبت كردن بازدار و از میانشان برخیز و برو.
(كنزالعمال، ج3، ص586، ح8028)
5- مقایسه غیبت و خوره
حضرت محمد صلى الله علیه و آله:


اَلغیبَةُ اَسرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ المُسلِمِ مِنَ الكِلَةِ فى جَوفِهِ؛

غیبت كردن در (نابودى) دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.

(كافى، ج2، ص357، ح1)
6- انتقال اعمال با غیبت
حضرت محمد صلى الله علیه و آله:


یُؤتى بِأَحَدٍ یَومَ القیامَةِ یوقَفُ بَینَ یَدَىِ اللّه وَیُدفَعُ إِلَیهِ كِتابُهُ فَلایَرى حَسَناتِهِ فَیَقولُ: إِلهى، لَیسَ هذا كِتابى فَإِنّى لاأَرى فیها طاعَتى؟! فَیُقالُ لَهُ: إِنَّ رَبَّكَ لایَضِلُّ وَلایَنسى ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغتیابِ النّاسِ ثُمَّ یُؤتى بِآخَرَ وَیُدفَعُ إِلَیهِ كِتابُهُ فَیَرى فیهِ طاعاتٍ كَثیرَةً فَیَقولُ: إِلهى ما هذا كِتابى فَإِنّى ما عَمِلتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَیُقالُ: لأَِنَّ فُلانا اغتابَكَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ إِلَیكَ؛

روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى كند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد دیگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غیبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.
(جامع الأخبار، ص 412)
7- غیبت حرام

حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم یَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم یَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم یَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَحَرُمَت غیبَتُهُ؛

هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند، دروغ نگوید و خلف وعده ننماید، جوانمردیش كامل، عدالتش آشكار، برادرى با او واجب و غیبتش حرام است.
(خصال، ص 208، ح 28)
8- نتیجه غیبت از گنهکار

حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

اَلذَّنبُ شومٌ عَلى غَیرِ فاعِلِهِ اِن عَیَّرَهُ ابتُلِىَ بِهِ وَ اِن اَغتابَهُ أَثِمَ وَ اِن رَضىَ بِهِ شارَكَهُ؛

گناه براى غیر گناهكار نیز شوم است، اگر گنهكار را سرزنش كند به آن مبتلا مى شود، اگر از او غیبت كند گنهكار شود و اگر به گناه او راضى باشد، شریك وى است.

(نهج الفصاحه، ح 1623)


9- زشتی غیبت

حضرت محمد صلى الله علیه و آله:

ان الغیبه اشد من الزنا.

به درستی كه غیبت كردن از زنا بدتر است.

(وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۰، ح ۱۶۳۰۸. )
10- دفاع از غیبت شونده
پیامبر صلى الله علیه و آله:


مَن تَطَوَّلَ عَلَی أخیهِ فی غیبَةٍ سَمِعَها فیهِ فی مَجلِسٍ فَرَدَّها عَنهُ رَدَّ اللهُ عَنهُ ألفَ بابٍ مِنَ الشَّرِّ فی الدُّنیا وَ الاخِرةِ؛

هر که در مجلسی بشنود که از برادرش غیبت می شود و آن غیبت را از او دفع کند خداوند هزار باب بدی را در دنیا و آخرت از او دفع می کند.
(من لا یحضره الفقیه، ج4، ص15)
و 

ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
زابل - خبرگزاری مهر: پیکر مطهر حجت الاسلام حاج حسین کوهستانی رئیس عقیدتی سیاسی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان پس از تشییع باشکوه در شهرستان های زاهدان و زابل در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حاج حسین کوهستانی عالم گرانقدر و مبارزی نستوه بود که طی چندین سال مجاهدت و حضور در جبهه های حق علیه باطل در کنار سایر همسنگرانش در راه تعالی انقلاب اسلامی اقدامات موثر و سازنده بسیاری را مدیریت کرده است.

مرحوم کوهستانی در روستای خراشادی بخش شیب آب شهرستان زابل دیده به جهان گشود.

وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهرستان زابل شد و از محضر اساتید گرانقدر بسیاری کسب فیض نمود و تحصیلات خویش را تا مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و علوم اسلامی ادامه داد.

مرحوم کوهستانی در زمان تحصیل در حوزه های علمیه زابل، زاهدان و قم در قبل از انقلاب تلاش های موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشته که به همین سبب چندین بار متوالی از سوی ساواک بازداشت شد.

وی پس از انقلاب با سمت رئیس عقیدتی سیاسی ژاندارمری سابق مشغول به فعالیت می شود و هم زمان با آغاز جنگ مدت شش سال را در جبهه های حق علیه باطل در کنار سایر همرزمانش به مجاهدت می پردازد که این حضور، افتختار جانبازی 20 درصدی را برای ایشان به همراه داشته است.

رئیس عقیدتی سیاسی ژاندارمری سابق، رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش ولیعصر، نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت مناطق سروان، خاش و ایرانشهر، امام جمعه موقت شهرستان زابل از سال 70 تاکنون، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان، فرماندهی عقیدتی سیاسی قرارگاه فتح و فرماندهی عقیدتی سیاسی مرزبانی استان از جمله مسئولیت های این مرحوم بوده است.
برادر وی نیز در حمله تروریسی تاسوکی به شهادت رسیده بود.

مرحوم کوهستانی در بازگشت از بازرسی فرماندهی مرزبانی استان خراسان جنوبی و مرکز آموزش انتظامی بیرجند در محور شوسف - نهبندان دچار سانحه شد و در این حادثه سرهنگ سید مهدی رضویان یکی از همرزمان وی در همان محل حادثه فوت کرد.

مرحوم کوهستانی نیز جهت مداوا به مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان منتقل و پس از مراقبت های ویژه در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان با آمبولانس هوایی ناجا به تهران منتقل شد که در بامداد 22 دی ماه جاری همزمان با ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران به ملکوت اعلی پیوست.
ملکوت
پیکر این رزمنده خوش نام پس از تشیع در روزهای شنبه و یکشنبه در زاهدان و زابل صبح امروز در گلزار شهدای شهرعلی اکبر با حضور مسئولین کشوری ناجا، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، ائمه جمعه و جماعات، فرماندهان انتظامی و نظامی و آحاد ملت شهید پرور استان به خاک سپرده شد.

ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْكَرى (علیه السلام):

إنَّكُمْ فى آجالِ مَنْقُوصَة وَأیّام مَعْدُودَة، وَالْمَوْتُ یَأتی بَغْتَةً، مَنْ یَزْرَعُ شَرّاً یَحْصَدُ نِدامَةً


(أعیان الشّیعة: ج 2، ص 42، س 2، بحارالأنوار: ج 75، ص 373، ح 19.)

حضرت امام حسن عسكری( علیه السلام) فرمود: همانا شما انسان ها در یك مدّت و مهلت كوتاهى به


سر مى برید كه مدّت زمان آن حساب شده و معیّن مى باشد و مرگ، ناگهان و بدون اطلاع قبلى

وارد مى شود و شخص را مى رباید، پس متوجّه باشید كه هركس هر مقدار در عبادت و بندگى و

انجام كارهاى نیك تلاش كند ـ فرداى قیامت ـ غبطه مى خورد كه چرا بیشتر انجام نداده است و

كسى كه كار خلاف و گناه انجام دهد پشیمان و سرافكنده خواهد بود .



ارسال توسط اعضای ستادنمازجمعه
(تعداد کل صفحات:45)      [...]   [23]   [24]   [25]   [26]   [27]   [28]   [29]   [...]  

آرشیو مطالب